تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/08/30 - 12:11
کد خبر: 488470

در گردهمایی اعضای دفتر تحکیم وحدت مطرح شد؛

عباسی‌مهر: هدف از ایجاد جریان گفت‌وگو حل مسائل است/ از گفت‌وگوی دانشجویی انتظار حق داریم

عباسی‌مهر: هدف از ایجاد جریان گفت‌وگو حل مسائل است/ از گفت‌وگوی دانشجویی انتظار حق داریم

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها، با بیان این‌که اسلام دین گفت‌وگو و مزیت انقلاب اسلامی تضارب و گفت‌وگوی آن است، گفت: فاصله میان گفتن و نگفتن مرز تردید است.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهدی عباسی‌مهر، در گردهمایی اعضای دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه‌ها با موضوع «گفت‌وگوی دانشجویی، ضرورت و تجارب»، در محل خانه اندیشه‌ورزان،  با اعتقاد به این‌که تردید سبب می‌شود فرد در انفعال قرار گیرد، در ادامه اظهار کرد: گفت‌وگو و سخن گفتن نخستین قدم برای رشد و تعالی است.

عباسی‌مهر علت پیروزی انقلاب اسلامی را به‌علت منطق موجود در گفتار برشمرد و افزود: همین منطق سبب پیوند جامعه با ما شد این گفتمان منطق را می‌توان در همه فضاها دانشگاه‌ها، مساجد، تکایا، هیئات، شبکه‌های اجتماعی داشت تا ایده و نظرات مطرح شود.

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این‌که چنانچه از بچه مسلمان این ابزار گرفته شود دیگر یارای مقابله با ماشین قدرت‌مند ظلم را ندارد، در ادامه خاطرنشان کرد: من معتقدم به دانشجوی متدین مسلمان فعالی که آزاداندیش نیست نمی‌توان لقب انقلابی بودن را بر آن نهاد.

عباسی‌مهر، با بیان این‌که اگر انقلاب توانست در عرصه‌هایی جامعه را با خود همراه کند تنها به‌علت مولفه آزاداندیشی و انقلابی نیست در ادامه افزود: اگر در همه رده‌های جامعه‌ گفت‎وگو پیشران نباشد جامعه سرانجام به‌سمت انسداد، بن‌بست و بی‌تفاوتی و انفعال می‌رود که این زمینه پرخاشگری را فراهم می‌کند.

فعال سابق دانشجویی با تأکید مجدد بر این‌که غفلت از گفت‌وگو و مباحثه زمینه پرخاشگری را در جامعه فراهم می‌کند، افزود: در یک جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی مترقی و خط‌شکن که توانست همه را با منطق خود مستأصل کند گفت‌وگو جایگاه مهمی دارد هر چه در سخن گفتن اسراف شود ارزشمندتر است.

دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت با اشاره به سفر استراتژیک و راهبردی رسول‌الله(ص) به طائف برای دعوت مردم به اسلام گفت: این سفر تلخ‌ترین سفر پیامبر اسلام بود در آن سفر دندان ایشان شکست، به وی سنگ زدن و فحاشی کردند و خاکستر بر سر ایشان ریختند اما در نهایت یک نفر را به دین مبین اسلام دعوت کرد.

در گفت‌وگو و مباحثه نه کلمات بلکه کیفیت اصل است

عباسی‌مهر با بیان این‌که در اصل گفت‌وگو و مباحثه نه کلمات بلکه کیفیت اصل است، گفت: گفت‌وگو باید به‌نحوی باشد تا فرد اقناع شود. منطق اسلام گفت‌وگو و اقناع است برای این‌منظور بیش از حرف زدن باید شنونده خوبی بود.
وی، با بیان این‌که در گفت‌وگو باید با آرامش صحبت کرد و پاسخ توهین را با توهین نداد، در ادامه تصریح کرد: این موضوعات منطق و نص صریح قرآن کریم است، امام حسین(ع) در ظهر عاشورا در اوج درگیری بدون توهین، پرخاش و نفرین همه را به دین مبین اسلام دعوت ‌کرد. این منطق اسلام است که به‌واسطه آن سرسخت‌ترین آدم‌ها را با قوی‌ترین استدالال‌ها نرم می‌کند.

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با تأکید مجدد بر این‌که در اسلام منطق پیشران است، در ادامه خاطرنشان کرد: این منطق معطوف به جایگاه، ساحت و یا تشکیلات خاص نیست و بلکه معطوف به فرد است.
عباسی‌مهر، با بیان این‌که همواره تأکیدات مقام معظم رهبری بر گفت‌وگوی دانشجویان است، گفت: باید در این رابطه از هر فضایی از خوابگاه، دانشگاه و ... برای محفل گفت‌وگو استفاده کرد.

وی با بیان این‌که در مواردی ترس در گفت‎وگو حرکت رو به جلویی است، افزود: برخی دوستان خود را بی‌نیاز از گفت‌وگو می‌دانند اما پس از صحبت متوجه نیازشان به اطلاعات بیشتر براثر مطالعه می‌شوند باید حرف زد اگر حرف مانعی برای گفت‌وگوست خطرناک است باید با گفت‌وگو عامل ترس کنار گذاشته شود.

تأکید بر ضرورت گفت‌وگو با موافق و مخالف و درون‌گفتمانی

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با بیان این‌که گفت‌وگو باید میان مخالف و موافق و حتی درون‌گفتمانی باشد، ادامه داد: این گفت‌وگوها آثار و تبعات فراوانی دارد و حتی مهارت گفت‌وگو را افزایش می‌دهد. البته موازی گفت‌گوی درون‌گفتمانی گفت‌وگوی بیرونی است.

عباسی‌مهر با بیان این‌که عقلانیت عامل پیروزی ما در انقلاب اسلامی شد، گفت: در جایی که عقلانیت است هیجان، اضطراب و احساسات جایی ندارد احساسات دستاوردی ندارد موضوعی با احساس شروع و با احساس پایان می‌یابد. در موضوع غزه مسیر جریانات احساس است یک بار بیمارستان شفا را هدف قرار می‌دهند دفعه بعد محل دیگری.

طرح مسأله در انقلاب اسلامی با عقلانیت برآمده از اصول ارزش‌های انقلابی است

این فعال سابق جنبش دانشجویی با بیان این‌که در انقلاب اسلامی مسایل را با عقلانیت برآمده از اصول ارزش‌های انقلابی مطرح و دشمنی و دوستی منطقی است، در ادامه تصریح کرد: ما در موضوع گفت‌وگو به علل مختلفی از جمله پاندمی کروناف گسترش فضای مجازی، گرفتاری در شبکه‌های اجتماعی افت کرده‌ایم.

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با تأکید مجدد بر این‌که اسلام دین اجتماعی است که در همه مناسبات از حج، نماز و جهاد اجتماعی بودن نمود بارز دارد، افزود: برای نفوذ تفکر بنیان‌گرا تفکر الحادی سرمایه است غفلت در مقابل آگاهی باطل است.

عباسی‌مهر با بیان این‌که دولتی که معتقد است افراد باید در پوشش و گفت‌وگو آزاد باشند این دولت طرفدار گفت‌وگو نیست، در ادامه تصریح کرد: برآیند این دولت صفر است.
وی، اتفاقات سال گذشته را قابل قیاس با اتفاقات سال 88 ندانست و گفت: الان شرایط خوبی نیست اما می‌توانست بدتر از این وضعیت هم باشد هر وقت برای حل مشکلی سازمان، ارگان و یا نهادی وارد شد با وجود نمایه زیبای آن اما در اصل در درون تغییری در مناسبات اتفاق نیفتاد.

مناظرات دانشجویی نمونه‌ای از گفتمان‌های دانشجویی ما متفاوت با آزاداندیشی است

دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت با بیان این‌که بار اصلی این گفت‌وگوها بر دوش تشکل‌های دانشجویی است، در ادامه تصریح کرد: عامل موفقیت ایمان و اراده است که در این‌صورت آزاداندیشی در دانشگاه شکل می‌گیرد، مناظره‌ها یکی از نمونه‌های گفتمان‌های دانشجویی در فضای دانشگاه است اما با آزاداندیشی تفاوت دارد.  

عباسی‌مهر با بیان این‌که گام‌ها باعث تعالی فرد می‌شود، افزود: در مدینه‌النبی باید شاهد حلقه‌های گفت‌وگو و مباحثه باشیم این مدینه فاضله است باید در درون دانشگاه‌ها درباره مسائل راهبردی و اصلی صحبت شود این نظام فکری مقام معظم رهبری است.

در ادامه نشست، سجاد اکبری، موسس پویش آزاداندیشی گفتار و رئیس فرهنگسرای اندیشه، مهم‌ترین موضوع در بحث گفت‌وگو را ایجاد جریان گفت‌وگو برشمرد و افزود: این جریان می‌تواند در هر فضایی از خوابگاه و کلاس درس گرفته تا مساجد و هیئات شکل بگیرد.

هدف از ایجاد جریان گفت‌وگو حل بسیاری از مسائل است

وی با بیان این‌که با جریان گفت‌وگو باید بسیاری از مسایل حل شود، در ادامه افزود: با ایجاد جریان در ابتدا در جمع‌های کوچک‌تر ترس از صحبت کردن از میان می‌رود البته در این جریان باید گفتار حاکم باشد.

موسس پویش آزاداندیشی گفتار با بیان این‌که در فضای ملتهب سال 88 در دانشگاه امیرکبیر اجازه صحبت به کسی داده نمی‌شد اما با طرح این موضوع که راه‌اندازی کرسی آزاداندیشی خواسته مقام معظم رهبری است حرف خود را پیش بردیم، گفت: ما در سالگرد تدفین شهدای امیرکبیر به همه پرسش‌ها پاسخ دادیم و نشریه‌ای را منتشر کردیم و مدام محفل گفت‌وگو داشتیم.

اکبری با بیان این‌که برای گفت‌وگو باید آمادگی محتوایی داشت، در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه در گفت‌وگو مهم است آن است که با داشته‌های‌مان باید در لحظه درست عمل کنیم در این‌صورت حتی با وجود شکست مشکلی نخواهد بود.
وی، با بیان این‌که به گفت‌وگو باید به‌عنوان یک عمل تشکیلاتی نگاه کرد، افزود: جریان گفت‌وگو یا جریان رسانه‌ای است نیازمند برنامه‌ریزی و یک کنش جمعی دارد.

از گفت‌وگوی دانشجویی انتظار حق داریم و نباید نظیر مناظرات دانشجویی حق را فدای رقابت کرد

رئیس فرهنگسرای اندیشه، با بیان این‌که ما از گفت‌وگوی دانشجویی انتظار حق را داریم و نباید نظیر مناظرات دانشجویی حق را فدای رقابت کرد، در ادامه تصریح کرد: اگر پای موضوعی بایستیم ناخودآگاه خلاقیت هم ایجاد و مشکلات برطرف می‌شود.

اکبری با تأکید مجدد بر این‌که باید گفت‌وگوی دانشجویی را به جریان تبدیل کرد، گفت: در پاسخ به این‌که در فضای تنش گفت‌وگو راه صحیحی است و یا با افزایش اختلاف منجر می‌شود؟ باید گفت گفت‌وگو یا موضع سیاسی است.
وی، با بیان این‌که در گفت‌وگو طرح پرسش مناسب اهمیت بسزایی دارد، افزود: یک پرسش مناسب محتوای خوبی را به‌همراه دارد گفت‌وگو انتهایی ندارد چون حقیقت انتهایی ندارد از صدر اسلام اختلافات وجود داشته است پس دانشگاه نباید آرام باشد و این اختلافات عامل رشد و پیشرفت است.

موسس پویش آزاداندیشی گفتار با تأکید بر ضرورت تقویت مهارت گفت‌وگو ادامه داد: این مهارت تنها با مداومت و استمرار با یکسری ملاحظات اجرایی قابل دستیابی است. این گفت‌وگوها بی‌تأثیر نیستند حتی اگر دو طرف گفت‌وگو در مرحله نخست به این موضوع اذعان نداشته باشند.

عباسی‌مهر با بیان این‌که دانشجویان در این موضوع درگیرند که در شرایط دشوار از اعتقادات خودمان و یا از مباحث مبنایی دفاع کنیم؟ در ادامه خاطرنشان کرد: دانشجویان معتقدند این دشمنی که با من نیست با جمهوری اسلامی است و جنس مخالفت عملکردی و کارکردی است.

وی، با بیان این‌که باید ذهن خود را کارکردگرا و عملگرا کنیم، گفت: اما هم‌اکنون به‌شدت نتیجه‌گرا هستیم.

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با بیان این‌که اگر همه در کنار هم گذاشته شود می‌پذیریم که میان اعتقادات فردی و بحث عمومی تفاوتی وجود ندارد، در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 88 ما برای حفظ منافع مادی خود به کف خیابان‌ها نیامدیم آنچه باعث این حرکت شد موضوع اعتقادات و دفاع از آن بود.

حفظ آرمان‌ها، علت پایداری‌ در حوادث و ترویج فکری عامل تقویت آن است

عباسی‌مهر حفظ آرمان‌ها را علت پایداری‌مان در حوادث و اتفاقات دانست و خاطرنشان کرد: و این ایستادگی و پایداری را تنها ترویج فکری تقویت می‌کند. بقای انقلاب اسلامی هم در باورها در اندیشه است.

وی ایجاد یک تردید، یک پرسش و یا یک تلنگر در ذهن افراد را حرکتی مثبت در گفتوگوی دانشجویی برشمرد و افزود: با این کار ماشین مخرب سرمایه2داری غرب را نابود می‌کنیم.

مهدی عباسی مهر، مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر ضرورت نوآوری و فضاسازی در محیط‌های دانشجویی با گفت‌وگوی دانشجویی گفت: باید کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها به راه انداخت پرچم آزاداندیشی باید در دست دانشجویان انقلابی باشد و نباید کسی آن‌را مصادره کند.

عباسی‌مهر با بیان این‌که مقام معظم رهبری معتقدند باید فرصت سعی و خطا به دانشجو داد، در ادامه خاطرنشان کرد: برای بسط آزاداندیشی باید از خودمان آغاز کنیم.

پویش آزاداندیشی گفتار و دفتر تحکیم وحدت، نخستین گردهمایی با حضور اعضای دفتر تحکیم وحدت را با موضوع «گفت‌وگوی دانشجویی، ضرورت و تجارب» با حضور مهدی عباسی‌مهر، مدیر کل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سجاد اکبری، موسس پویش آزاداندیشی گفتار و رئیس فرهنگسرای اندیشه، ۲۹ آبان ۱۴۰۲ در محل خانه اندیشه‌ورزان، برگزار کرد.

گزارش از دلارام رزاقی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top